Czy masz szansę odnieść sukces, gdy przekroczysz 40tkę

Istnieje w Polsce takie popularne powiedzenie, które brzmi: “Jeśli nie dorobisz się do 40tki, to znaczy, że albo popełniłeś błąd, albo nie zrobiłeś nic w życiu”.

Warto jednak zauważyć, że powiedzenie to jest mocno uogólnione i może budzić negatywne emocje u osób, które nie osiągnęły w wieku 40 lat zamierzonych celów finansowych czy zawodowych. Każdy ma swoje tempo i drogę rozwoju, a sukces biznesowy czy osobisty nie zawsze jest związany z wielkością portfela czy stanowiskiem, jakie zajmujemy.

Czym jest sukces?

Sukces to osiągnięcie zamierzonych celów lub realizacja oczekiwań, które stawiamy przed sobą w różnych sferach życia, w tym w biznesie, karierze, edukacji, relacjach interpersonalnych, hobby, zdrowiu czy życiu prywatnym. Sukces jest zwykle kojarzony z osiągnięciem wysokiej jakości wyników, które przynoszą korzyści i satysfakcję.

Sukces może być definiowany na różne sposoby, w zależności od perspektywy i celów, jakie stawiamy przed sobą. Dla jednej osoby sukces może oznaczać osiągnięcie wysokiej pozycji społecznej, dla innej zdobycie wiedzy i umiejętności, a dla jeszcze innej osiągnięcie stabilności finansowej.

Nie ma jednoznacznej definicji sukcesu, ponieważ jest to pojęcie subiektywne, zależne od indywidualnych celów, wartości i oczekiwań każdej osoby. Sukces jest również procesem, a nie jednorazowym osiągnięciem, dlatego jego definicja może ulegać zmianie wraz z postępem i doświadczeniem życiowym.

Czy zatem jesteśmy w stanie zdefiniować pojęcie sukcesu, jeśli dla każdego oznacza on coś innego? Szczególnie, że pojęcie to może ewoluować w czasie, i coś, co dziś wydaje nam się czymś nieosiągalnym, a jego osiągnięcie sukcesem – po jego zdobyciu, przestaje mieć już taki wymiar.

Ostatnio czytałem ciekawy artykuł, w którym autor wspominał, że gdy zaczynał swoją karierę zawodową, to w sferze jego marzeń było osiągnięcie pewnego celu – awansu na wysokie stanowisko w hierarchii firmy. Gdy okazało się, że w ciągu zaledwie kilku lat ten cel osiągnął – kontynuowanie tej pracy przestało mieć dla niego sens. Postanowił wskazać inny cel na liście swoich priorytetów i do niego dążyć. Tym razem było to osiągnięcie stabilizacji finansowej. Ale znów po kilku latach, gdy udało mu się osiągnąć ten cel, stwierdził, że utrzymywanie go na liście priorytetów przestało mieć sens. Kolejne cele, które sukcesywnie sobie stawiał, pomogły mu zrozumieć, że jedynym, co napędza go do działania, jest dążenie. Nie sam cel, ale droga do niego.

Czy sukces w biznesie jest możliwy tylko przed 40ką?

W 1902 roku w Chicago urodził się Ray Kroc. Jako młody człowiek pracował w różnych branżach, m.in. w firmie sprzedającej kubki papierowe czy jako muzyk.

W 1954 roku, kiedy to miał już 52 lata i prowadził skromny biznes sprzedaży mikserów do koktajli, podczas jednej z wizyt w Kalifornii odkrył malutki lokal z hamburgarami. Była to restauracja prowadzona przez braci Richarda i Maurice’a McDonald, nosząca nazwę pochodzącą od ich nazwiska. Fascynacja ich nowatorskim modelem biznesowym, opartym na szybkiej obsłudze i niskich cenach, zainspirowała Kroca do zawarcia z nimi umowy na rozwój sieci lokali McDonald’s.

W ciągu kilku lat Ray Kroc stał się właścicielem marki i zaczął budować imperium fast foodów, otwierając coraz to nowe lokale i rozwijając sieć w innych krajach. W 1961 roku otworzył pierwszy lokal McDonald’s poza granicami Stanów Zjednoczonych – w Kanadzie. W ciągu następnych kilkunastu lat udało mu się rozwijać sieć w różnych zakątkach świata, a McDonald’s stał się symbolem amerykańskiej kultury na całym globie.

Ray Kroc jest dziś uważany za jednego z największych przedsiębiorców XX wieku, który zmienił oblicze branży gastronomicznej i wpłynął na kulturę konsumpcyjną na całym świecie. Jego historia biznesowa to przykład na to, że nawet w późnym wieku można odnieść sukces i zbudować imperium, jeśli ma się odpowiednią wizję i determinację.

W 1891 roku w Billund w Danii urodził się Ole Kirk Christiansen. Jako dziecko pomagał swojemu ojcu w prowadzeniu stolarskiej firmy, a po jego śmierci w 1916 roku przejął ją i zaczął samodzielnie działać.

Początkowo firma zajmowała się produkcją mebli i stolarki budowlanej, ale w latach 30. XX wieku, gdy światowy kryzys gospodarczy uderzył w Danię, Christiansen zaczął produkować tanie zabawki z drewna. W 1932 roku nazwał swoją firmę “LEGO” – skrót od duńskiego zdania “leg godt”, co oznacza “zabawka dobrej jakości”.

W 1947 roku zaczął produkcję klocków LEGO, które stały się hitem na całym świecie. Klocki LEGO były innowacyjne i pozwalały dzieciom na tworzenie niemalże dowolnych konstrukcji. W 1958 roku wprowadzono systemy mocowania, które umożliwiły łączenie klocków w sposób bardziej złożony i precyzyjny, co zwiększyło popularność zabawki.

W dzisiejszych czasach, LEGO Group to ogromna korporacja, która oferuje nie tylko klocki, ale również liczne produkty związane z ich marką, takie jak filmy, gry, książki i akcesoria. LEGO jest obecne na całym świecie, posiadając setki sklepów i biur w różnych krajach, a także zatrudniając tysiące pracowników.

W 1890 roku, w niewielkiej miejscowości w stanie Indiana urodził się Harland Sanders. Jako młody człowiek, pracował w różnych zawodach, między innymi jako sprzedawca ubezpieczeń, konduktor i robotnik w fabryce.

W wieku 40 lat, Sanders zaczął prowadzić swoją pierwszą restaurację w mieście Corbin w stanie Kentucky. Było to małe miejsce, gdzie serwował potrawy z kurczaka. Restaurację nazwał KFC (Kentucky Fried Chicken). Po latach doskonalenia swoich przepisów i sposobów przygotowywania potraw, Sanders zaczął zyskiwać lokalną sławę.

Jego kulinarny talent nie przeszedł niezauważony i w 1952 roku, w wieku 62 lat, Sanders podpisał umowę franczyzową z dwoma przedsiębiorcami, którzy pomogli mu w ekspansji jego biznesu. W ciągu kilku lat, KFC stało się jednym z najszybciej rozwijających się łańcuchów restauracji fast food w Stanach Zjednoczonych.

W ciągu następnych kilku lat, KFC szybko rozprzestrzeniło się poza granice Stanów Zjednoczonych, stając się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Dziś obecne jest w ponad 140 krajach.

Przykłady sukcesów ludzi, którzy odnieśli swój biznesowy sukces po 40tce można mnożyć. Za znanymi na całym świecie markami stoją często ludzie, których biznes wystrzelił dopiero, gdy ich metryka wskazywała wiek 40+. Warto wspomnieć jeszcze takie nazwiska, jak Charles Flint, który tworząc markę IBM miał 41 lat oraz John Pemberton, który założył firmę Coca-Cola mając 55 lat.

Na rynku polskim też można znaleźć przykłady wielu osób, który swój sukces odniosły zaczynając po 40tce. Warto wspomnieć przynajmniej kilka nazwisk:
Irena Eris – założycielka firmy kosmetycznej Dr Irena Eris, zaczynała swoją karierę w wieku 45 lat, kiedy to otworzyła swój pierwszy gabinet kosmetyczny.
Jan Kulczyk – był jednym z najbogatszych ludzi w Polsce i zaczął swój biznesowy sukces w wieku 50 lat, kiedy to założył spółkę Kulczyk Holding.
Wojciech Inglot – założyciel firmy Inglot, która produkuje kosmetyki do makijażu, zaczął swoją karierę w wieku 43 lat, kiedy to założył swoją pierwszą fabrykę kosmetyków.

Co nam mówią te przykłady?

Jak widać – nie brakuje przykładów wielkich sukcesów odniesionych przez ludzi, którzy rozpoczęli swoją działalność po 40tce. Późny wiek może być atutem dla odniesienia sukcesu w biznesie z kilku powodów. Przede wszystkim, osoby starsze mają często bogate doświadczenie zawodowe, a także życiowe, co pozwala im podejmować lepsze decyzje biznesowe i unikać błędów popełnianych przez młodszych przedsiębiorców. Ponadto, osoby starsze zwykle posiadają bogate sieci kontaktów i wiedzą, jak nawiązywać trwałe relacje biznesowe. Wreszcie, w późnym wieku osoby często mają już ugruntowane pozycje finansowe, co pozwala im na inwestowanie w swoje przedsięwzięcia bez konieczności przejmowania się kwestiami związanymi z codziennymi potrzebami materialnymi.

Nigdy więc nie wolno myśleć, że jest zbyt późno, by zacząć. Nigdy nie wolno zakładać, że jesteśmy zbyt starzy, by odnieść sukces. Wszystko leży w naszych rękach, jest kwestią naszej determinacji, silnej woli i kreatywności. 

A siwy włos na skroni dodaje nie tylko powagi, ale też gwarantuje, że nasze działania będą wolne od brawury, będą bardziej przemyślane i skuteczniejsze biznesowo.

Udostępnij ten artykuł